Tuesday, July 27, 2010

ހާށަވިޔަނި ކާޑު


ކުއްޖަކަށް ތާނަ ލިޔަންކިޔަން ދަސްކޮށްދިނުމުގައި ފުރަތަމަ ފަށައިގަންނާނެ ހިސާބަކީ، 1. ތާނަ އަކުރު ދެނެގަތުމަށް ދަސްކޮށްދިނުމާއި 2. ތާނަ އަކުރުން ނުކުންނަ އަޑު ދަސްކޮށްދިނުމެވެ. މިމަރުހަލާއަށް ތަސްވީރު ބޭނުންކުރެވިދާނެއެވެ. އޮޓިޒަމް ހުންނަ ކުދިންނަކީ ތަސްވީރުން ކަންތައްތައް ދެނެގަންނަ ބަޔެކެވެ. އިގިރޭސިން ބުނާނަމަ ވިޒުއަލް ރީޑާސް (visual readers) އެވެ.

މިކަމަށް ބޭނުންކުރުމަށްޓަކައި ހާށަވިޔަނީގެ ކާޑު ސެޓެއް އެވަނީ އަޕުލޯޑުކުރެވިފައެވެ. ޕުރިންޓުކުރުމަށްފަހު، ކާޑުތައް ކަތުރުން ކަފާލައިގެން ފަހަރަކު 1 ކާޑު ބޭނުންކުރާށެވެ. އަޑު ދަށުން ކިޔުވައި، އަޑު ހާނުވާށެވެ. މިއަށް އިގިރޭސިބަހުން ކިޔަނީ އާޓިކިޔުލޭސަން (articulation) އެވެ.

ކާޑުސެޓު ޑައުންލޯޑުކުރޭ: ކުޑަ ކާޑު ސެޓު | ބޮޑު ކާޑު ސެޓު

ބޭނުން ހިފިދާނެ އިތުރު ވިޑީއޯތައް:




Monday, July 26, 2010

އޮޓިޒަމްޖެހިފައިވާ ކުދިން ބަލާބޮޑުކުރުމުގައި ބެލެނިވެރިން ތަހައްމަލުކުރާ ވޭނާއި ފިކުރު


"ކީއްވެ އެކުދިން މަރާލީ؟" 911 ގެ އެމެޖެންސީ ނަމްބަރުގެ އޮޕަރޭޓަރު ސުވާލުކުރިއެވެ. "އެދެކުދިންނަށްވަނީ އޮޓިޒަމް ޖެހިފައި. އަހަރެންނެއް ބޭނުމެއްނޫން އެފަދަ ކުދިންނެއް. އަހަރެން ބޭނުމީ އާދައިގެ ކުދިން" ޖަވާބުގައި ސާއިގާ އަހުތަރު މިދިޔަ ހޯމަދުވަހު ބުންޏެވެ. ޒައިން އަހުތަރު (5 އަހަރު) އާއި އޭނާގެ ކޮއްކޮ ފަރިޔާލް އަހުތަރު މަރާލުމުގެ ކުށުގައި އެމެރިކާގެ ޓެކްސަސްގައި ދިރިއުޅޭ އެކުދިންގެ މަންމަ ސާއިގާ (30 އަހަރު) ވަނީ މިދިޔަ ހޯމަދުވަހު ފުލުހުންގެ ބެލުމުގެ ދަށަށް ގެންދެވިފައެވެ. މިއީ މިދިޔަ ހަފުތާގައި ހިގާދިޔަ ހަގީގީ ހަދިސާއެކެވެ.

އޮޓިޒަމްޖެހިފައިވާ ކުއްޖަކު ބަލާބޮޑުކުރުމަކީ ގިނަ ތަކުލީފުތަކެއް އެކުއްޖާގެ ބެލެނިވެރިން އުފުލަންޖެހޭ، ހާސްކަމާއި ފިކުރުންފުރިފައިވާ ކަމެކެވެ. ސަބަބަކީ އެއްވެސް ސަބަބަކާ ނުލައި ކުއްލިއަކަށް ރުޅިއައުމާއި، ބޮޑާހޭކުމާއި، އަތުންފައިން ގޯސްހެދުމެވެ. ގިނަ ކުދިންނަކީ ވާހަކަ ނުދެއްކޭކުދިންކަމުން، މައިންބަފައިން ދަރިފުޅަށް ވިސްނައިދޭން ކުރާ މަސައްކަތް ކޮޅެއްގައި ނުޖެހުމެވެ. މިހުރިހާ ކަމަކަށްވުރެންވެސް، އެފަދަ މައިންބަފައިންނަށް ބޮޑު ހިތްދަތިކަމެއް ލިބެނީ، ދަރިފުޅު ބޮޑާހާކާއިރުގައި ތިމާ ވަށައިގެން އުޅޭ އެހެންމީހުންގެ ލޯއެޅުންތަކުންނާއި ތިމާ ވާށައިގެން އުޅޭ މާހައުލުގައި އުޅޭ އެހެންމީހުން ވިސްނާނުލައި ބުނާ ބަސްތަކުންނެވެ.

"ހާދަ ބަސްނާހާ ކުއްޖެކޭ.. އެކުއްޖާ އެހުރީ ލޯބިން ހަލާކުކޮށްފައޭ.. ދަރިން ތަރުބިއްޔަތު ކުރާކަށް ނޭގެއޭ.. ހާދަ ގޯސް ބެލެނިވެރިންނެކޭ.. " މިފަދަ ބަސްތަކަކީ އޮޓިޒަމްޖެހިފައިވާ ކުދިންގެ މައިންބަފައިން މުޖުތަމައުގެ އެހެންމީހުންގެ ފަރާތުން ގިނަގިނައިން އަޑުއަހާ ބަސްތަކެވެ. އެއިން ކޮންމެ ބަހަކީ ތާއަބަދު ފިކުރުކުރުންމަތީގައި އުޅޭ މައިންބަފައިންނަށް ލިބޭ އިތުރު ހިތާމައަކާއި ވޭނެކެވެ. މިފަދަ ބަސްތައް ބުނާ ގިނަ މީހުންނަކީ އޮޓިޒަމްއަކީ ކޮންއެއްޗެއްކަމާއި، އެކުއްޖާގެ ފަރާތުން އެފެންނަ ކަންތައްތަކަކީ ހަގީގަތުގައި އޮޓިޒަމްގެ ސަބަބުން މެދުވެރިވާ ކަންތައްތަކެއްކަން ނޭގޭ މީހުންނެވެ.

ބުނާއަޑުނޭހުމާއި ބޮޑާހޭކުމާއި އަތްފައިންގޯސް ހެދުމަކީ އާދައިގެ ކުދިންގެ ތަރުބިއްޔަތާ ގުޅިފައިވާކަމަށް ވާއިރު، މިއީ އޮޓިޒަމްގެ ހާއްސަ އަލާމާތްތަކެވެ. އޮޓިޒަމްޖެހިފައިވާ ކުއްޖާ އޭނާގެ އިހުތިޔާރުގައި ކުރާ ކަންތައްތަކެއް ނޫނެވެ. އޮޓިޒަމަކީ ކުއްޖާ އުފެދުމުގައި ސިކުޑި ހެދިބޮޑުވާންވީގޮތަށް ތަރައްގީނުވުމުގެ ސަބަބުން މެދުވެރިވާ ކަމެކެވެ. ބައްޔަކަށްވުރެން ބޮޑަށް ޑިސްއޯޑައެކޭ ކިޔަނީ އެހެންވެއެވެ. މިހެންވުމުގެ ސަބަބުން، ވާހަކަދެއްކުމާއި، ކަންކަމާމެދު ވިސްނުމާއި، އިޖުތިމާއީ ގުޅުމަށާއި ތިމާގެ އަމަލުތަކަށް އޭގެ އަސަރުކުރަނީއެވެ. އޮޓިޒަމް ޖެހެން މެދުވެރިވަނީ ކޮން ސަބަބަކާހުރެކަން މިހާތަނަށް ހެދިފައިވާ ހޯދުންތަކުން ޔަގީންކަމާއެކު އެގޭކަށްނެތެވެ. ނަމަވެސް، ޔަގީނުންވެސް އެގޭކަމަކީ މިފަދަ ކުދިން އެއްދުވަހުން އަނެއްދުވަހަށް ދުނިޔޭގެ އެހެންގައުމުތަކެކޭ އެއްފަދައިން ރާއްޖޭގައިވެސް އިތުރުވަމުން އަންނަކަމެވެ.

އާދައިގެ ކުދިން ބަލާބޮޑުކުރާ މައިންނަށްވުރެ، އޮޓިޒަމްޖެހިފައިވާ ކުއްޖަކު ބަލާބޮޑުކުރާ މަޔަކު ނަފުސާނީގޮތުންނާއި ކުދިންބަލާބޮޑުކުރުމުގައި ކުރަންޖެހޭ ފިކުރުތައް ބޮޑުކަމަށް ގިނަ ދިރާސާތަކުން ދައްކައެވެ. "ކުއްޖަކު އޮޓިޒަމަށް ޖެހިފައިވާކަން އެގުމަށްފަހު، ބެލެނިވެރިޔާގެ ދައުރު ބަދަލުވެގެންދެއެވެ. އެކުއްޖާގެ ހާލަތުގާތުންބަލައި އެކަންބަލަހައްޓާމީހަކަށް ބަދަލުވެގެންދެއެވެ. އަދި ހާއްސަ ޓީޗަރަށް ބަދަލުވާން މަޖުބޫރުވެއެވެ. (އެބަހީ: އެކުއްޖާއާ މުއާމަލާތްކުރާގޮތާއި އެކުއްޖާއަށް ކަންތައް އުގަންނައިދޭގޮތަށް ބަދަލު ގެންނަންޖެހެއެވެ.) އެކުއްޖާއަށް ބޭނުންވާ ފަރުވާ ހޯދައިދެވޭނެ ގޮތަކާމެދު ވިސްނައި ފިކުރުކުރަންޖެހެއެވެ. ކަންކަމާމެދު ވަކާލާތުކޮށް ކަންތައްތައް ފަހިކުރެވޭތޯ ބަލަންޖެހެއެވެ. މިއީ (އެފަދަ ބެލެނިވެރިއަކަށް ނޫނީ) ވިސްނައިނުގަނެވޭހާ ބޮޑު ތަކުލީފަކާއި ފިކުރެކެވެ." އެމެރިކާގެ އޮޓިޒަމް ޖަމުއްޔާގެ ނައިބު ރައީސް މާގުރައިޓް ކޮލްސްޓަން ވިދާޅުވިއެވެ.

ސުޕީޗު ތެރަޕީ(speech therapy)، އޮކިޕޭސަނަލް ތެރަޕީ(occupational therapy)، އަދި ބިހޭވިއަރަލް ތެރަޕީ(behavioural therapy) ފަދަ އޮޓިޒަމް ޖެހިފައިވާ ކުއްޖަކަށް ބޭނުންވާ ޒަރޫރީ ފަރުވާތަކަކީ އަގުބޮޑު ހިދުމަތްތަކެވެ. ރާއްޖެއިން ލިބެން ނުހުންނަ ހިދުމަތްތައް ކަމުން ރާއްޖެއިން ބޭރަށް ދާން މަޖުބޫރުވެއެވެ. އެހެންވުމުގެ ސަބަބުން، މާލީ ދަތިތަކާ އެފަދަ މައިންބަފައިން ކުރިމަތިލާންޖެހެއެވެ. މީހުން ކައިރިއަށް ސަލާންޖަހަން މަޖުބޫރުވެދެއެވެ. ދަރިފުޅުގެ ކަންތައް ބެލެހެއްޓުމަށްޓަކައި ވަޒީފާއިން ކެޑި، ބެލެނިވެރިންކުރެ އެކަކު ގޭގައި ހުރުމަށް ނޫނީ ގެއަށް މީހަކު ހޯދަން މަޖުބޫރުވެއެވެ. ދިރިއުޅުމުގެ އުފަލާއި އަރާމުން އެއްކިބާވެ، ދަރިފުޅުގެ ކަންތައްތަކަށް ވަގުތުދޭންޖެހެއެވެ.

ދެމަފިރިންމެ ތާއަބަދު ދަރިފުޅުގެ ކުރިއެރުމާމެދު ވިސްނައި، ކަންތައް ރަނގަޅުކޮށް، ކުރާ ހަރަދު ދެކޮޅު ޖެއްސޭނެގޮތަކާމެދު ފިކުރުކުރަން ޖެހިދެއެވެ. އެއްކުއްޖަކަށް ސަމާލުކަންދޭތީ އެހެންކުދިން މައްސަލަޖައްސަން ފަށައެވެ. ސަކުވާކުރެއެވެ. ބަޔެއް ފަހަރަށް، ދިރިއުޅުމުގެ އާއްމު ހާލަތު ދަށަށްގޮސް، އާއިލާ ތެރޭގައި މައްސަލަޖެހެން ފަށައެވެ. އާއިލާގެ އެހެން މެމްބަރުންގެ އެހީތެރިކަމާ މަދަދު އިންތިހާއަށް އެފަދަ އާއިލާތަކަށް ބޭނުންވަނީ އެހެންވެގެންނެވެ. ނަމަވެސް، ގިނަ ބަޔަކަށް އެކަމެއް ނޭގެއެވެ. ތަރައްގީވަމުން އަންނަ ގައުމުތަކުގައި، އެއްބަޑު އެއްބަފާ މީހުންނާއި އާއިލާގެ އެހެން މެމްބަރުން އެފަދަ އާއިލާތަކާ ދުރަށްޖެހެނީ މާލީގޮތުން އެއްޗެއް ދޭންޖެހިދާނެތީވެއެވެ. ނުބައި ތަރުބިއްޔަތެއްގެ ސަބަބުން ދަރިން ހަލާކުކުރިކަމުގެ ނަންމަތިކޮށެވެ.

ރާއްޖޭގައި މިހާލަތު ބަދަލުކުރެވޭނީ
1. ކުއްޖާގެ ޅައުމުރުގައި އޮޓިޒަމް ޑައިގުނޯސް ކުރެވޭ ފަދަ މީހުން (އުފެދުމާބެހޭ ކުޑަކުދިންގެ ހާއްސަ ޑޮކުޓަރުން، އުފެދުމާބެހޭ ސައިކޮލޮޖިސްޓުން.ސައިކޭޓުރިސްޓުން އަދި އޭބީއޭ ސެޓިފައިޑް ތެރެޕިންޓުން) ބިނާކޮށްގެންނާއި؛
2. ރާއްޖޭގެ އެކި ކަންކޮޅުތަކުގައި ކުއްޖާގެ ޅައުމުރުގައި އުފެދުމުގެ މައްސަލަތަކަށް ފަރުވާދެވޭނެ ސެންޓަރުތައް (early intervention centres) ސަރުކާރާއި އަމިއްލަ ފަރާތްތައް ގުޅިގެން ގާއިމުކޮށް ގެންނާއި؛
3. އެފަދަ އާއިލާތަކުން އެކުދިންގެ ފަރުވާއަށް ކުރާ ހޭދައިގެ ސަބަބުން ދިމާވާ މާލީ ނުތަނަވަސްކަން ފިލުވާލަދިނުމަށް ސަރުކާރުން މަސައްކަތްތަކެއް ކުރަން ފަށައިގެންނާއި؛
4. ރާއްޖޭގެ އާއިލާތައް ހޭލުންތެރިކުރުވައި އެފަދަ އާއިލާތަކަށް އާއިލާގެ އެހެން މެމްބަރުންގެ އެހީތެރިކަމާއި އެއްބާރުލުން ލިބޭނެ މާހައުލެއް ގާއިމުކޮށްދީގެންނާއި؛
5. މުޖުތަމުގެ އެހެންމީހުން ހޭލުންތެރިކުރުވައި، އެފަދަ ކުދިންގެ އާއިލާތަކާމެދު ދެކޭ ނުބައި ވިސްނުން ބަދަލުކޮށް، އޭގެ ބަދަލުގައި އެފަދަ އާއިލާތަކާމެދު އަޅާލާ އެހީތެރިވެދޭ ބަޔަކަށް ހަދައިގެންނެވެ.

Sunday, July 11, 2010

ގާނޫނު ތަންފީޒުކުރުމަށްޓަކައި ސަރުކާރުން އަމަލީ ޕުލޭނެއް އެކުލަވާލަންޖެހޭނެ

disability bill

ޖޫން 22 ގައި ރައްޔިތުންގެ މަޖިލީހުން ފާސްކޮށް، 8 ޖުލައި ގައި ރައީސް ނަޝީދު ތަސްދީގުކުރެއްވި ނުކުޅެދުންތެރިކަން ހުންނަ މީހުންގެ ހައްގުތައް ރައްކާތެރިކުރުމާބެހޭ ބިލަކީ އެތައް ގޮތަކުން ފާހަގަކުރެވޭ ބިލެކެވެ. ފުރަތަމަ ކަމަކީ، މިވީހާ ދުވަހު ނުކުޅެދުންތެރިކަން ހުންނަ މީހުންގެ ހައްގުތައް ރައްކާތެރިކުރުމަށް ސިޔާސަތުގެ ފެންވަރުގަޔާއި އަމަލީ ފެންވަރުގައި މާ އެދެވޭ މަސައްކަތްތަކެއް ރާއްޖޭގައި ކުރެވިފައިނުވުމާއި، އެފަދަ މީހުންނާއި ކުދިން ބޭނުންވާ ޒަރޫރީ ފަރުވާތައް (ސުޕީޗު ތެރަޕީ، އޮކިޔުޕޭސަނަލް ތެރަޕީ، އަދި ބިހޭވިއަރަލް ތެރަޕީ) އެދެވޭ ފެންވަރެއްގައި ރާއްޖޭގައި ލިބެންނެތުމެވެ. ދެވަނަ ކަމަކީ، މިބިލު މިހާރު އޮތް ފެންވަރަށް އިސްލާހުކުރުމަށްޓަކައި އަމިއްލަ ޖަމުއްޔާތަކުންނާއި އެކުދިންގެ ބަލަދުވެރިން ކުރެއްވި އިހުލާސްތެރި މިންނަތް މަސައްކަތެވެ. ތިންވަނަ ކަމަކީ، މިގާނޫނުގެ ސަބަބުން މިހާރު އަމަލުކުރެވެމުންދާ ސަރުކާރުގެ ގިނަގުނަ ސިޔާސަތުތަކެއް ބަދަލުކުރަންޖެހުމާއި، އާއްމު ހިދުމަތުގެ ގޮތުގައި ބޭނުންކުރަމުން އަންނަ ވަސީލަތްތަކާއި ތަންތަނަށް ބޮޑެތި ބަދަލުތަކެއް ގެނައުމަށް އެގާނޫނު ބާރު އަޅާތީވެއެވެ.

ސަރުކާރުގެ ސިޔާސަތުތަކަށް އަންނަންޖެހޭ ބައެއް ބަދަލުތައް
1. ނުކުޅެދުންތެރިކަން ހުންނަ ކުދިންނާއި މީހުން ސަރުކާރުގެ ހަރަދުގައި އިންސުއަރަންސްގައި ބައިވެރިކޮށް، ބޭނުންވާ ފަރުވާ ލިބޭނެ މަގުތަނަވަސްކޮށްދިނުން. ރާއްޖެއިން ލިބެންނެތް ފަރުވާ އަވައްޓެރި ގައުމުތަކުން ހޯދައިދިނުން.
2. ނުކުޅެދުންތެރިކަން ހުންނަ މީހުންނާ ރައްޓެހި މާހައުލެއް ބިނާކުރުމަށްޓަކައި ދައުލަތުގެ މުއައްސަސާތަކުގަޔާއި އާއްމުތަންތަނުގައި ނުކުޅެދުންތެރިމީހުންނާ ރައްޓެހި ފާހާނާތައް ހެދުމާއި، އުދަގުލަކާނުލައި ފުރޮޅުލީ ގޮޑި ދުއްވޭގޮތަށް މަގުތަކާއި، މަގުފާހަގަތަކާއި، ޕޭމަންޓަށް ބަދަލުގެނައުމާއި، އެފަދަ މީހުންނަށް ވަދެނިކުމެވާގޮތަށް ތަންތަނުގެ ދޮރުތަކާއި ގޭޓުތަކަށް ބަދަލުގެނައުން. އަދި އެފަދަ މީހުންގެ ދުއްވާ އުޅަދު ޕާކުކުރާނޭ ހާއްސަ ތަންތަން ކަނޑައެޅުން.
3. ނުކުޅެދުންތެރިކަން ހުންނަ ކުދިންނަށް އިތުރު ކުލާސްތައް ޕުރޮވިންސްގެ ފެންވަރުގަޔާއި، އަތޮޅުފެންވަރުގަޔާއި، ރަށުފެންވަރުގައި ހެދުމާއި، ސުޕެޝަލް އެޑިޔުކޭސަން ޓީޗަރުން ތަމްރީނުކުރުން. އަދި އެފަދަ ކުދިންނާއި މީހުންނަށް ބޭނުންވާ ޒަރޫރީ ހިދުމަތްފަދަ ސުޕީޗު ތެރަޕީ، އޮކިޔުޕޭސަނަލް ތެރަޕީ އަދި ބިހޭވިއަރަލް ތެރަޕީގެ މާހިރުން ސަރުކާރުގެ ހަސްފަތާލުތަކަށް ހޯދުން.
4. ނުކުޅެދުންތެރިކަން ހުންނަ ކުދިންގެ ތެރެއިން މެއިން ސުޓުރީމު ކުރެވޭނެފަދަ ކުދިންނަށް އާދައިގެ ސުކޫލުތަކުން އެފުރުސަތު ހޯދައިދިނުމާއި އެކަމަށް ސުކޫލުގެ މެނޭޖުމަންޓުތަކަށް ހިތްވަރުދިނުން. މިހާރު ވާގޮތަކީ، އޭސްޕާޖާސް ހުންނަކުދިން ނުވަތަ އޮޓިގަމް ކުޑަކޮށް ހުންނަ ކުދިންނަކީ އާދައިގެ އެހެން ކުދިންނެކޭ އެއްގޮތަށް މެއިން ސުޓުރީމު ކުރެވިދާނެ ކުދިންނަށްވާއިރުވެސް، އެފަދަ ފުރުސަތަށް ސުކޫލުގެ މެނޭޖުމަންޓުން ޖާގަދިނުމުގެ ބަދަލުގައި ނުކުޅެދުންތެރިކަން ހުންނަ އެހެން ކުދިންނާއެކު އެއްކުލާހެއްގައި ބައިތިއްބުމެވެ.
5. ނުކުޅެދުންތެރިކަން ހުންނަ މީހުންނަށް މަލާމާތްކުރެވޭގޮތަށް ހުންނަ އިސްތިހާރާއި ވީޑިޔޯ އުފެއްދުން ހުއްޓުވުމާއި އެކަމާ ދެކޮޅަށް ފިޔަވަޅުއެޅުން.

މަތީގައި ލިސްޓުކުރެވިފައިވަނީ ބޮޑެތި ބަދަލުތައްކަމުން، އެހެން ކަންތައް ލިސްޓުކުރުމަށް ކިޔުންތެރިންނަށް ދޫކޮށްލަމެވެ. އަހަރެމެންގެ އުއްމީދަކީ ސަރުކާރުގެ ކަމާބެހޭ މުއައްސަސާތަކުން މިގާނޫނު ތަންފީޒުކުރުމަށްޓަކައި ކުރަންޖެހޭ މަތީގައި ބުނެފައިވާ ފަދަ އެހެނިހެން ކަންތައްތައް ވެސް ދެނެގަނެ، އަވަސް ފިޔަވަޅުތަކެއް އަޅާނެކަމުގައެވެ. އެކަމަށް އަހަރެމެން ހިތްވަރުދީ، ގޮވާލަމެވެ. އަދި އެކަމާ ފަސްޖެހޭ ފަރާތްތަކާމެދު ގާނޫނީ ގޮތުން ދައުވާކޮށް އެކަމުގެ މާއްދީ، މާލީ، އަދި ނަފްސާނީ ބަދަލުހޯދޭނެ ފުރުސަތު މިހާރު ލިބިފައިވާކަން އާއްމު ރައްޔިތުންނަށް ހަދާންކޮށްދެމެވެ.

ގާނޫނު ޑައުންލޯޑުކުރޭ



Sunday, February 7, 2010

Developmental Disorders: Create Awareness and Formulate Laws

Developmental disorders are in rise in the country. Yet, we are too busy either formulating legal frameworks (bills and regulations) or talking about creating awareness about such. Recently a second lady returned from a seminar on autism in somewhere in US and had wanted to create awareness about autism. We do not know how far it had materialized and what goals had been achieved. Shall we think seriously about helping the needy?

Creating Awareness
Ask ourselves: why do we want to create awareness about autism and such? Is it because we want parents to identify these disorders at an early age so treatments can be sought at a young age? This brings us to the difficult question: Do we have diagnosis facilities or professionals for the job in the country? Our findings indicate that most paeds in the country either lack knowledge about development disorders or do not have expertise to diagnose disorders like autism, ppd-nos, aspergers and adhd. Even if we could diagnose them, do we have treatment facilities in Male’? Do we have developmental paeds, occupational therapists, speech therapists? Are we training parents and caretakers to deal with these children?

In the awareness programs we usually talk about how to identify children afflicted with these disorders. As a result, the public do nothing more than labeling these children or look at them differently where they previously assumed they are just typical spoilt kids. Is this what we want?

Formulating legal frameworks (bills and regulations)
In our country most of the good things are in black and white. Rights and privileges just stay there. People who do the actual works rarely consider them. Who is supervising if concerned bodies are sticking to the laws and who is taking action when they have failed? We have several laws for different issues, but ask ourselves what percentage of them are we actually implementing? Of course, we can sue a concerned body in the court of law when they have failed to afford that particular privilege stated in the law. Is this what we really want these laws for?

So, what do we really need to do?
1. We need to create awareness among parents to identify early symptoms of developmental disorders so that they can refer to professionals for advice. Simultaneously, we need to bring in experts from abroad to educate health personnel on identifying developmental disorders. Train them to carry out diagnosis.
2. We need to establish early intervention facilities throughout the country. Train and empower parents and preschool teachers with the necessary knowledge and expertise. Ministry of health must take initiatives to run or facilitate treatment facilities in all the 7 provinces.

Saturday, February 6, 2010

Study suggests kids can ‘recover’ from autism

CHICAGO - Leo Lytel was diagnosed with autism as a toddler. But by age 9 he had overcome the disorder.

His progress is part of a growing body of research that suggests at least 10 percent of children with autism can “recover” from it — most of them after undergoing years of intensive behavioral therapy.

Among them was Leo, a boy in Washington, D.C., who once made no eye contact, who echoed words said to him and often spun around in circles — all classic autism symptoms. Now he is an articulate, social third-grader. His mother, Jayne Lytel, says his teachers call Leo a leader. read more

Friday, August 7, 2009

Classes for special needs children faces closure

source: minivannews.com

A Care Society project, providing educational services to 48 students with disabilities in Male’, is under threat because of a lack of funding.

The centre has been providing four weekly classes to the students, whose ages range from two to 26 years of age, since 2001.

“When we broke the news to the staff, they said, we might be able to find other work, but what about the students, where will they go?” said Fathimath Nizam, assistant director of the NGO.

With savings and donations for the NGO’s Care Development Centre (CDC) due to dry up at the end of September, Care Society is turning to members of the public, resorts and businesses to sponsor a student for Rf1,000 (US$78) a month for a minimum of a year.

Some parents had expressed a readiness to pay Rf1,000 a month, said Fathimath. “They said please don’t stop it, we are ready to pay the money. If you stop there’s no future for these students.”

But, she said she believed the financial burden would be too great for others to carry, especially as taking care of a child with a disability was costly.

Individual needs

The sponsorship money will be added to the Rf16,000 (US$1,245) a month pledged by the ministry of education to cover the salaries of four teachers.

Fathimath said the teachers were paid only a basic salary. “But they are working here because they are very passionate and they love these kids,” she said.

One of the teachers, Shiyaza Mohamed Didi, 29, who has been working at CDC for eight years, said the centre’s focus was on teaching independent, communication and social skills to the students.

Each child undergoes a functional assessment so that a programme can be tailored to their individual needs, she said.

“They have the same rights as normal children and for the centre to close down would be depriving them of these rights,” said Shiyaza.

Progress

Salma Ali, the mother of a 14-year-old Ahmed Aleef, who suffers from cerebral palsy, said parents of the students were “very sad and very worried” to hear that the centre might be forced to close down.

She said Aleef, who had been attending classes for the past eight years had made great progress.

“His movements have improved and he’s now able to read and write,” she said. “He now reads stories for himself.”

Another concerned parent, the mother of a 12-year-old girl with autism, who spoke on the condition of anonymity, said her daughter was completely dependent on her before attending the centre two years ago.

She was now able to got to the toilet independently and alert her parents to her needs.

“I’m very worried, wondering what I’m going to do as there’s no place in the Maldives, however small, that provides services for children with special needs,” said the girl’s mother.

She told Minivan News she believed it was the government’s responsibility to provide financial assistance for the continuance of the programme and that every school should have at least one classroom to cater to children with special needs.

“Everyone should cooperate and try to help these children instead of letting them waste away,” she said.

Knocking on every door

Shifa Mohamed, deputy minister of education, said the Minister of Education Mustafa Luthfy had formed a committee to look into special needs after assuming office in November last year.

She added Care Society had played a major role in helping children with disabilities and opening up the issue of special needs to the whole nation.

“If funding will be stopped, it’s a concern for everyone,” she said.

Care Society first registered in 1998 and has been promoting the rights of people with disabilities, children and women as well as assisting survivors of natural disasters, such as the tsunami, since its inception.

At present, the NGO runs another two other projects, said Fathimath. The first is a community-based rehabilitation programme which assists people with disabilities living on Gaaf Dhaal atoll Thinadhoo and Addu atoll Hithadhoo.

The second is a disaster risk management programme which aims to help schools become safer environments. Both have sufficient funding until next year, said Fathimath.

“Right now we will be knocking on every door,” she said. “I feel that there are people who can contribute Rf1,000 (US$78) a month.”

To sponsor a student or find out more information, please contact Aminath Luha at the Care Society on +9603312491.

Monday, August 3, 2009

Trained ABA therapist in Male'

Applied Behaviour Analysis, or ABA in short, is one of the many treatments for autism and similar developmental delays. It is widely acknowledged and accepted by developmental professionals as a scientifically proven method. It is, however, costly and a long time treatment. Yet, it is not the magic pill every parent is looking for. The improvements in the child depends largely on the quality of the programs and dedication of the parents. Whilst some children shows significant improvements with ABA, other treatments like RDI, Floortime and others can make much progress in other children.

With the understanding that there may be parents in Male' who are keen to set up an ABA program we wish to lend a helping hand. From 9th August to 9th September, one of our board members is available in Male' to discuss with individual families about how to start an ABA program. He has ample experience in running ABA programs at first hand and will be able to help kick off a home based ABA program. Help and guidance will be offered in preparing learning materials and setting up the therapy corner or room. As we understand the biggest worry of parents of these children is financial hardship, we ask for no fees or payments in return.

So, those parents who are interested, please contact us via our email autismmaldives@yahoo.com